fredag 16. oktober 2009

Klimamysteriet

Klimamysteriet er et ARG-spill(alternate reality game).

Spillet er skapt på grunnlag av de klimautfordringene vi står ovenfor i dag, og er spesielt rettet mot FN's klimakonferanse som blir arrangert i København mellom 7. og 18. desember. Dette er tydelig høydepunktet i spillet som ting leder opp mot: det er nedtelling til møtet oppe i hjørnet og det er ved starten av dette møtet den 16. av 16 episoder blir sendt. Med disse ukentlige episodene kommer også ukentlige oppdrag. Disse må løses for å hjelpe miljøet og også komme "The Four" til unnsetning (som er kidnappet av en "ond makt").

Spillet opperer med virkelig tid og er designet slik at folk i fellesskap skal løse mysteriet - ved å dele informasjon slik det blir oppfordret til på spillets sider. Jeg ser ikke bort fra at dette har symbolsk betydning i forhold til miljøproblemene i verden: samarbeid og en samkjøring kan løse problemer og utfordringene, både i spillet og i virkeligheten.

Jeg personlig hadde høye forventninger til dette spillet: at dette kunne engasjere yngre mennesker for verdens kanskje største utfordring. (Slik også skaperne av spillet håpet). Men jeg er er skuffet over spillets innhold.
Dagens unge (som er målgruppen) er vant til at ting skjer fort og forventer umiddelbar underholdning, da det er en ubeskrivelig kilde av underholdning de er utsatt for hver dag ved hjelp av media.

Når det da tar så lang tid før man når et hook-point (hvor folk blir interessert og fengslet av spillets handling) er jeg redd mange vil gi opp spillet før de rekker å bli interessert.
Det er vanskelig å forstå sammenhengen mellom: klimakrisen, The Four og de ukentlige oppdragene. Og når man ikke forstår spillet vil mange kjapt miste interessen. En grundig innføring hvor spillerne settes skikkelig inn i spillet mangler; da dette ville kunnet skapt egasjement hos brukerne.

Jeg savner også litt faglig bakgrunn i forhold til de ukentlige oppdragene. Disse oppdragene er tydelig skapt med tanke på å lære spillerne noe miljøorientert (bevegelsen til orkaner, portugisiske krigsskip eller miljøbesparende tiltak). Men etter å ha gjort disse oppdragene sitter jeg igjen med svært lite kunnskap siden de faglige aspektene er dårlig forklart). - De fleste jeg så spille dette spillet satt og tippet i langt større grad enn de brukte faglig kunnskap for å løse oppdragene).

For når man kommer litt videre i spillet og forståelsen for spillet øker, ser man at det er veldig godt gjennomtenkt og er et solid godt spill. At det vil bygge seg opp mot møtet i københavn er veldig spennende. Jeg er bare redd at spillet vil miste mange brukere før spillet virkelig tar seg opp siden det underholder ikke godt nok i begynnerfasen.

1 kommentar:

  1. Interessant refleksjon. Jeg ser at du er en erfaren spiller. Jeg håper du fortsetter spillet fram til Klimamøtet, for på den måten få et helhetlig inntrykk. Det blir spennende å se hvor mange spillere det trekker framover. Foreløpig er det stille om spillet i mediene.

    SvarSlett